Sfântul Nicolae Velimirovici – The Pananthropos

st_nikolai_velimirovich_03_bw_face

Pananthropos! Sfântul Nicolae Velimirovici scria despre Shakespeare numindu-l pananthropos (tot-omul, vsechelovek) acum aproape o sută de ani, oferindu-ne în acel text câteva repere ale înțelegerii sale adânci despre om și umanitate, el însuși fiind încă de atunci un om care trăia ipostatic, având conștiința Întregului Adam. Istoria nu l-a putut dezice pe Sfântul Velimirovici, căci Dumnezeu a rânduit să fie unul dintre cei mai de seamă sfinți ai veacului trecut și a întregii istorii a Bisericii Ortodoxe. Sfântul este cel mai înalt ideal al omului, Persoana îndumnezeită prin har care are conștiința Întregului Om, o Pananthropos.

Sfântul Nicolae Velimirovici era deja Persoană, un Pananthropos, deoarece numai un pananthropos poate înțelege și cuvânta despre un alt pananthropos, dar cu mult mai mult decât cel la care se referea, Sfântul Nicolae Velimirovici trăia deja ca Ipostas, ca Persoană împlinind desăvârșit porunca a doua – a iubirii depline a aproapelui ca pe sine însuși, în înțelesul deslușit de însuși cel pe care l-a hirotonit întru diacon, Sfântul Sofronie de la Essex, purtător al întregului Chip al lui Hristos, dumnezeu după har încă de pe Pământ, fiind plin de harul Duhului Sfânt, Hristos Însuși trăind într-însul deplin, el fiind unul dintre cei mai aleși episcopi ai Bisericii noastre, având cel mai înalt har, harul apostolic.

Hristos-Dumnezeu deplin și desăvârșit trăind întru un alt ipostas al Omului – Sfântul Ierarh Nicolae Velimirovici – , precum odinioară viia și întru ipostasul cel sfânt și veșnic al Sfântului și Dumnezeiescului Apostol Pavel: „Nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine”. Desigur, aceasta nu-l face pe Sfântul Pavel sau pe Sfântul Nicolae Velimirovici dumnezeu după fire, al patrulea sau al cincilea ipostas al Treimii, ci omul rămâne veșnic după fire om și după întrepătrunderea cu Duhul prin luarea întru Ipostasul Său cel Dumnezeiesc, ci după har identic cu El, adică dumnezeu după ipostas.

Sfântul Nicolae știa să diferențieze măsurile unor sfinți giganți, numindu-l pe Sfântul Siluan „mai mare” decât Sfântul Simeon Noul Theolog.

Însă pentru a sublinia importanța faptului că scrierile SfântuluI Siluan nu duc omul la deznădejde văzând înălțimile amețitoare ale sfințeniei atinse de Sfântul Simeon Noul Theolog, l-a numit pe preadulcele său contemporan mai mare, mai sfânt și mai adânc decât primul, într-o etapă în care cei care-l cunoșteau  abia începeau să îndrăznească a-l compara cu cei mai desăvârșiți, pentru a se convinge cu o uriașă uimire, în cele din urmă, că neprețuitul Siluan, cu adevărat nu mai avea termen de comparație în întreaga Biserică în desăvârșirea sa. Dar să nu uităm că Maica Domnului este mai mare decât Biserica, mai mare decât întreg cerul și pământul.

Când l-a rugat la Athos pe Sfântul Siluan să-i așeze cărțile în cufăr, i-a spus cu subînțeles: „Mai mare decât Macarie este aici.”

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s